18 ژانویه 2022- مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله یHypertension ، نشان می دهد که سفتی شریان ممکن است یک عامل خطر جدید برای پیشگیری و درمان مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی از سنین جوانی باشد.

محققانی از دانشگاه فنلاند شرقی، دانشگاه اکستر، شرکت مهندسی قلب و عروق و دانشگاه بریستول این مطالعه را با استفاده از داده‌های یکی از گسترده‌ترین مطالعات آینده‌نگر همگروهی تولد در جهان – به نام مطالعه طولی والدین و فرزندان(ALSPAC) Avon - انجام دادند.

مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی مانند افزایش تری گلیسیرید و کاهش کلسترولHDL از عوامل خطر عمده قابل پیشگیری برای دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و مرگ هستند. در سطح جهانی، شیوع دیابت نوع 2 که از جوانی آغاز می شود- یعنی تشخیص قبل از 40 سالگی- در حال افزایش است. علاوه بر این، چندین مداخله طولانی مدت و کارآزمایی بالینی برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 با شروع در جوانی، ناموفق بوده اند. مهمتر از همه، شواهد در حال ظهور در میان بزرگسالان نشان می دهد که سفتی شریانی می‌تواند یک عامل خطر جدید در ایجاد دیابت نوع 2 باشد، اما مطالعاتی در این زمینه بر روی نوجوانان انجام نشده است. کمیسیونLancet در مورد دیابت، اخیراً تحقیقات بیشتری را در مورد دیابت نوع 2 با شروع در جوانی توصیه کرده است. از این رو، شناسایی مسیرهای جدید در ایجاد و پاتوژنز دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی با شروع در جوانی ممکن است برای کاهش بروز این بیماری ها در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان مهم باشد.

در این مطالعه ی جدید محققان بررسی کردند که آیا صفات آترواسکلروتیک پیش بالینی مانند سفتی شریانی به طور موقتی بر ایجاد مقاومت به انسولین، هیپرانسولینمی و دیس لیپیدمی مقدم است یا خیر. برای اولین بار، بیش از 3800 نوجوان 17 ساله به مدت هفت سال مورد پیگیری قرار گرفتند و داده های طولی آنها با استفاده از مدل های آماری پیشرفته تجزیه و تحلیل شد تا پیوندهای علّیتی بالقوه مشخص گردد.

محققان دریافتند که سفتی شریان در نوجوانی ممکن است یک عامل خطر علیتی برای هایپرانسولینمی و مقاومت به انسولین در بزرگسالان جوان باشد، علیرغم کنترل عوامل خطر مهمی مانند سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، چربی بدن، توده عضلانی اسکلتی، ضربان قلب، فشار خون، سابقه خانوادگی. به همین ترتیب، به نظر می رسد سفتی شریان در نوجوانان به طور موقتی قبل از کاهش کلسترول HDL در بزرگسالان جوان رخ می دهد، اگرچه با اهمیت آماری مرزی. با این وجود، افزایش 7 ساله ی سفتی شریانها به طور مثبت با افزایش 7 ساله تری گلیسیرید همراه بود، که نشان می دهد سفتی شریان ممکن است در ایجاد دیس لیپیدمی نقش داشته باشد.

دکتر Andrew Agbaje، پزشک و اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه فنلاند شرقی، می گوید: یافته های جدید ما از نظر بالینی برای سلامت کودکان و نوجوانان مهم هستند، زیرا پیشگیری و درمان مقاومت به انسولین، و دیابت نوع 2 در جوانی و اختلالات چربی خون ممکن است به استراتژی هایی برای کاهش همزمان سفتی شریان، به ویژه از دوران نوجوانی نیاز داشته باشد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/arterial-stiffness-in-adolescence-may-potentially-cause-insulin-resistance-and-low-hdl-cholesterol-in-young-adulthood